Declarațiile reprezentanților Grupului BT la ZF Bankers Summit 2024
17 iunie 2024 Timp de citire 10:00 minute
La ZF Bankers Summit, organizat de Ziarul Financiar, în 17-19 iunie a.c., Banca Transilvania a fost reprezentat pe parcursul primei zile de Oana Ilaș, Director General Adjunct Retail Banking, Cosmin Călin, Director Executiv Mari Clienți Corporativi și Aurel Bernat, Director Executiv Instituții Financiare și Relația cu Investitorii.
Pe parcursul celei de a doua zi, Grupul Financiar Banca Transilvania a fost reprezentat de Ömer Tetik, CEO, BT, Gabriela Nistor, CEO, Salt Bank, Nevenca Doca, Director Executiv Senior Resurse Umane și Sergiu Mircea, Director Executiv Marketing, Comunicare și PR. În continuare regăsiți cele mai importante declarații realizate de reprezentanții noștri, în ordinea aparițiilor în panel.
Ziua I
Declarații Oana Ilaș, Director General Adjunct Retail Banking:
- Lichiditatea este foarte mare în retail banking, însă acum sunt și foarte multe opțiuni pentru plasarea resurselor – fie între liniile de business, fie prin diversificare. Este un moment de favorabilitate pentru bănci, o ocazie foarte bună de a contribui la educația financiară a clienților privind alternativele de investiții pe care le au – cum ar fi fondurile de investiții, pensiile private, acțiunile – și care sunt tot mai legate între ele.
- În cazul unui credit imobiliar/ipotecar, experienţa ultimilor doi ani a arătat faptul că o reducere a dobânzii contează extrem de mult, mai ales pentru clienţii care au fost prinşi de această perioadă de creştere de dobândă cu dobânzi variabile şi care au început să se orienteze pe refinanţare. Într-adevăr, în această perioadă dinamica este mult mai mare pe zona de refinanţări şi este o realitate care s-ar putea să rămână pentru viitorul apropiat. Trebuie să fim inventivi şi să asigurăm această creştere la nivel de sold din ce facem pe plus şi să ne adaptăm părţii de refinanţări. Contează foarte mult pentru că impactul în rata pe care clientul o plăteşte la bancă este destul de semnificativ, dacă clientul îşi găseşte o alternativă mai bună, însă clienţii se uită la mai multe aspecte. Dacă este diferenţă între 5,5% şi 5,7% poate nu mai contează atât de muilt, ci contează şi relaţia cu instituţia financiară, produsele accesorii care mai vin lipite de produsul respectiv sau relaţia în ansamblu pe care clientul o are cu banca.
- Cel puţin în primul trimestru din 2024, retailul merge bine, mai bine decât anul trecut. Este un segment care are foarte mult potenţial. Eu văd consolidarea într-adevăr în România necesară în zona de retail, dar aducând foarte mult potenţial. Prin consolidare putem oferi aplicaţii sisteme mult mai peformante, însă populaţia beneficiază şi de un acces mult mai facil de la tot ce vine din extern.
Declarații Cosmin Călin, Director Executiv Mari Clienți Corporativi:
- În perioada 2022-2023 am asistat la preţuri maxime atât în energie cât şi în agribusiness, iar odată cu armonizarea şi o mai bună predictibilitate spre finalul perioadei pe amblele sectoare, preţurile s-au temperat, inflaţia s-a temperat, nevoia de capital circulant a companiilor a fost mult mai redusă, şi astfel, în primele două trimestre din acest an am asistat la un grad de utilizare mult sub 2023.
- Un lucru pozitiv este faptul că o mare parte dintre proiectele de infrastructură au început accelerat. Există investiţii strategice pe care România le face în domeniul energetic. De aici, potenţialul de investiţii în T3 şi T4, şi mai ales în 2025 este impresionant. Lucrăm deja la multe tranzacţii în acest domeniu şi pot să spun că perspectiva pentru T4/2024 şi 2025 pe zona de creditare corporate arată mult mai bine, chiar dacă creşterea poate că nu va mai fi de două cifre.
- Sectorul de retail merge destul de agresiv, cu o dezvoltare a tuturor lanţurilor principale, plus noi jucători regionali care intră pe piaţa locală. De asemenea, zona de healthcare merge foarte bine şi, spre deosebire de alţi ani, în care majoritatea dezvoltărilor de spitale erau făcute din sectorul privat, de anul acesta asistăm şi la dezvoltări de spitale regionale.
Declarații Aurel Bernat, Director Executiv Instituții Financiare și Relația cu Investitorii:
- Nu mai vorbim nici de inflaţie galopantă, nici de dobânzi extrem de ridicate. Economia face faţă nivelului actual al dobânzilor. La nivel european se simte nevoia unei reduceri a dobânzilor, pentru că există o creştere economică redusă. Noi vedem dobânda de referinţă la 6,5% până la finele anului, cu scăderi în etape, nimic hazardat. Suntem într-o zonă de echilibru şi de acum ajustările vor fi mai line. Lumea s-a obişnuit cu nivelul actual al dobânzilor.
- Eu văd multe investiţii publice în infrastructură şi, dacă deficitul public se duce în aceste proiecte mari, o să fie bine. Nivelul de trai este în creştere. Aşa cum populaţia şi companiile reuşesc să economisească, aşa va reuşi şi România. Costul finanţării nu este mult mai mare decât în trecut, cam cu 1% peste 2013. Este interes pentru România. Şi cred că noi suntem mult mai critici cu noi înşine decât străinii.
- Cursul a fost foarte stabil în ultimii ani şi cred că se va menţine. Nu sunt cauze de depreciere. Remiterile există, avem influx de valută, în regiune vedem cursuri şi inflaţii liniştite. Noi vedem cursul pe la 4,97-4,99.
Prima zi a conferinței ZF Bankers Summit 2024 o puteți urmări integral aici.
Ziua II
Declarații Ömer Tetik, CEO, Banca Transilvania
- Calendarul legat de integrarea OTP depinde mult de aprobările finale de la autorităţi. Sperăm ca în maxim 9 luni să fuzionăm, să integrăm structurile OTP în BT. Ne place ce au ei acolo, este o bancă bună, ne place echipa, reţeaua, clienţii. Şi sperăm că vom avea o integrare rapidă. Nu va fi ultima tranzacţie pentru noi. Ne uităm la ţinte noi. Din asset management, leasing, factoring. Este ineficient acum pentru noi să cumpărăm o bancă cu o cotă de piaţă sub 1%, costurile nu se justifică când avem deja o cotă de 23%. Poate vom avea tranzacţii cu bănci medii sau mari. Vrem să fim în continuare principalul jucător.
- În următorii 6-7 ani trebuie să dublăm activele ca să păstrăm cota de piaţă. Activele noastre reprezintă cam 10% din PIB, în timp ce în ţările vecine cea mai mare bancă are cam 15-20%. Nu vrem să ajungem la 28%, dar mai avem loc câteva procente de creştere fără să creăm o problemă de concurenţă.
- Cred că vom vedea mai multe tranzacţii între băncile cu cote mici, sub 2%, care vor crea nişte ţinte pentru băncile mai mari. Nu suntem singurul participant activ pe achiziţii. Şi s-ar putea să vedem tranzacţii şi între grupurile mari, să se schimbe nişte locuri. România este o ţară în creştere şi în Londra, New York se vorbeşte de România şi e bine să fii prezent aici. Nu cred că marii jucători bancari ar vrea să iasă de aici.
Declarații Gabriela Nistor, CEO, Salt Bank
- Costurile de capital sunt diferite faţă de o bancă tradiţională. Ai costuri operaţionale mai mari, şi ele cresc în paralel cu creşterea băncii. Trebuie să fii inventiv, unele lucruri trebuie gândite diferit.
- Am fost atenţi pe suport, să avem oameni. Poți folosi AI să dai suport colegilor din call center care vorbesc cu clienții. Dar cred că oamenii când au o problemă vor să ii asculte un om, nu un robot. Se pot digitaliza tot felul de fluxuri, dar când sunt implicate emoții e bine să păstrezi un human touch.
- Sunt diferite strategii, apoi vezi şi rezultatul final. Poate durează mai mult transformarea într-o bancă clasică. Dar toate băncile din România au început acest trend dinainte de pandemie şi apoi doar a fost o accelerare. Vedem digitalizarea şi la nivel global, vedem multe bănci care şi-au făcut o ramură digitală. Într-un neobank contează şi strategia şi tehnologia. Este un puzzle. Contează modelul de business, ce vrei să construieşti, cultura pe care o ai la interior.
Declarații Nevenca Doca, Director Executiv Senior Resurse Umane, Banca Transilvania
- Văd o dinamică mai mică a pieţei. S-a mai răcit piaţa aş putea spune. Unul din motive este contractarea sistemului bancar. Sistemul nu creşte, ci se contractă. Acest lucru înseamnă că dispar poziţii, se modifică, se transformă poziţii, se schimbă în sensul de augmentare. Nu doar domeniul bancar este în contractare, ci sunt şi alte domenii. Pentru angajatori este o veste bună, există disponibilitate mai mare. Însă, în rândul băncilor din topul clasamentului lucrurile nu s-au răcit atât de mult. Sunt în continuare locuri vacante, competiţie pentru oameni buni. Aici lucrurile sunt pozitive.
- Are sens să lucrezi într-o bancă penru că achiziţionezi sau dezvolţi aptitudini care sunt foarte transferabile în alte domenii, aici mă refer la etica muncii, professionalism, atenţia la performanţă, lucruri pe care odată ce le-ai învăţat le duci în alte industrii sau în propriul business dacă vrei să devii antreprenor.
- Am căutat use case-uri prin care utilizarea AI-ului să aibă sens şi să fie eficient. Am folosit colegi din interior, un vendor, am organizat un hackathlon, au fost selectate 4 din ele şi se implementează în momentul acesta. Nu căutăm tehnologii care să înlocuiască oamenii.
Declarații Director Executiv Marketing, Comunicare și PR, Banca Transilvania
- Cred că suntem mai bine educaţi decât eram acum un deceniu, dar problema este departe de a fi rezolvată. Este important că primele două cele mai mari bănci din România s-au alăturat şi trag împreună în demersul acesta. Dincolo de faptul că suntem sau nu suntem educaţi financiar, oamenii au o părere foarte bună despre educaţia lor financiară. Este o discrepanţă absolut uluitoare între ceea ce credem sau unde credem că suntem şi unde suntem de fapt. Nu vedem problema şi asta este o problemă şi mai mare pentru că nu simţim nevoia unei soluţii. Sunt multe lucruri care trebuie făcute.
- Scopul nostru este să explicăm românilor concepte financiare de bază, cu exemple. Ca să facem lucrul acesta noi vom începe de la copii, tineri, acolo unde simţim că putem să facem diferenţa. Altfel, totuşi suntem un operator privat, putem să facem lucrurile cu un consum de resurse. Prin urmare vrem să luăm o înghiţitură digerabilă. Începem cu trei segmente de copii cărora le explicăm nişte lucruri extrem de simple. Vedem un apetit absolut incredibil.
- Ne ajută foarte mult că suntem un operator descentralizat, adică unităţile BT din ţară sunt descentralizate şi au autonomie locală şi ei se bucură să pună umărul la proiectul acesta. Copiii merg în Săptămâna Altfel, se bucură că pot să ajungă într-o bancă, sunt bine primiţi, şeful de agenţie sau directorul de sucursală având un suport de curs pun informaţia acolo, având acest suport îl dau mai departe copiilor şi dacă ne-am uita pe o astfel de broşură s-ar putea să avem o surpriză plăcută.
A doua zi a conferinței ZF Bankers Summit 2024 o puteți urmări integral aici.
Contact pentru presă
Alte articole
Încă puțin
Tocmai am trimis un e-mail către tine. Confirmă abonarea prin click pe linkul din email.