#SigurantaOnline: 10 pași pentru a te proteja de fraude online
07 februarie 2023 Timp de citire 3:00 minute
Pentru #SigurantaOnline și pentru a evita tentativele de fraudă pe internet, câteva sfaturi:
-
Evită să accesezi link-uri primite din surse necunoscute (pe mail, SMS, prin social media, WhatsApp, Signal, Telegram etc.) și nu completa datele tale personale sau bancare pe aceste link-uri. Dacă ai suspiciuni cu privire la legitimitatea unei oferte primite, evită să accesezi materialele respective și verifică existența promoției sau a ofertei pe un canal oficial de comunicare al companiei. De cele mai multe ori, este vorba despre oferte false, unele prezentate prea frumos ca să fie adevărate.
-
Nu da click atunci când ai fost etichetat într-o postare din social media care îți promite câștiguri mari.
-
Fii atent la mesajele care par să vină din partea Băncii Transilvania (sau a băncilor, în general). Nu solicităm niciodată date confidențiale (datele cardurilor, parolă de acces, PIN) - telefonic, prin SMS, e-mail și nici prin completarea acestora pe site.
-
Citește cu atenție înainte de a deschide orice mesaj sau un fișier care pare a fi transmis de la bancă sau de alte persoane/instituții și, dacă ai suspiciuni, ia legătura cu expeditorul pentru validarea conținutului mesajului primit, pe un canal de comunicare diferit. Mesajele false conțin, de multe ori, formule de adresare impersonale, greșeli gramaticale sau de exprimare. Ca regulă, nu efectua transferuri/operațiuni doar în baza unui e-mail sau a unei solicitări telefonice urgente, fără a face o verificare a autenticității mesajului.
-
Nu transmite niciodată altor persoane datele de autentificare la conturi (username, parola, cod suplimentar de autentificare sau cod de back-up).
-
Nu dezvălui datele cardului bancar: nume, număr, data de expirare, CVV2/CVC (numărul de trei cifre de pe spatele cardului) și nici PIN-ul. Nu introdu PIN-ul pe site-uri și nu-l divulga telefonic. Site-ul pe care urmează să introduci datele cardului pentru efectuarea unei plăți online trebuie să fie securizat (link-ul trebuie să înceapă cu https).
-
Dacă trebuie să primești bani, comunică IBAN-ul (numărul de cont, format din 24 de caractere, litere și cifre), dar nu datele de pe card. Solicitarea datelor cardului de către alte persoane este o capcană deoarece cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani.
-
Instalează cele mai recente actualizări ale sistemului de operare și un antivirus. Asigură-te că toate dispozitivele pe care le folosești pentru a naviga pe internet funcționează în baza versiunilor actualizate ale sistemelor de operare. De asemenea, protejează-le cu o soluție antivirus eficientă.
-
Folosește mereu parole cu un nivel de complexitate ridicat. Pentru a fi mai simplu să generezi o parolă complexă, utilizează un generator de parole. Evită folosirea termenilor uzuali. E bine să îți schimbi periodic parolele.
-
Asigură-te că ai mereu copii de rezervă ale datelor tale (fișiere, documente, poze etc.). Folosește atât soluții online (de tip cloud sau servicii de back-up), cât și fizice (USB, harduri externe etc.) pentru a-ți proteja datele.
Spune-ne și nouă
Dacă ți se pare ceva suspect sau ești victima unui incident care are legătura cu singuranța banilor sau a datelor personale, ca și client BT, ia legătura cu noi: contact@btrl.ro, 0264 308 028**.
Ştii că Ziua Internațională a Siguranței pe Internet este în 7 februarie, în aproape 180 de țări? Credem că, de fapt, Ziua Siguranței e în fiecare zi. Uite mai multe informații despre (și mai ales pentru) #sigurantaonline.
Contact pentru presă
Alte articole
25 IANUARIE 2024
01 IANUARIE 2024
Încă puțin
Tocmai am trimis un e-mail către tine. Confirmă abonarea prin click pe linkul din email.